CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, June 5, 2009

Teknikal Analisis

Teknikal Analisis=TA merupakan analisis atau pendekatan semata2 dari carta/graf saja.....FA yang bergantung kepada keadaan ekonomi/politik/sosial negara terbabit. so untuk menjadi trader yang baik dia mesti mempunyai basic yang baik dalam kedua2nya. TA lebih kepada psikologi market/pasaran para2 trader yang terlibat dalam jual/beli matang tersebut. Indikator2 adalah termasuk dalam TA dengan konsep cuba mengenalpasti trend, konsep overbought/oversold dan konsep support & resistance. jika apa2 berlaku pada sesuatu negara tersebut, atau keluar satu2 news penting bagi negara tersebut.....

TA - adalah kajian tentang pergerakan harga/market. harga2 lepas/history currency digunakan untuk meramal pergerakan harga masa depan. so alat utama untuk TA adalah chart dan chart digunakan untuk mengenalpasti trend dan corak pergerakan harga untuk mendapatkan keuntungan. so konsep TA cuba mengenalpasti seawal mungkin perubahan trend dan mengikuti trend tersebut dan buat untung.....

TA dalam lesson ini merangkumi
1. konsep support& resistance (s&r)
2. indikator
3. corak graf

*semua diatas mungkin akan bercampur aduk penjelasannya kerana dia berkait satu sama lain tapi insyaAllah saya cuba asing2 kan.

S&R ini adalah batas/had yang sukar ditembusi oleh harga/pasar. biasanya apabila sampai ke level2 s&r ini harga akan melantun semula kecuali jika terdapat pergerakan harga yang kuat.

bagaimana nak tahu s&r?

1. guna pivot
2. trendline/channel
3. chart pattern/corak graf
4. level2 fibonacci
5. guna indikator seperti MA dan BB (ini sepatunya juga indikator tapi boleh digunakan sebagai s&r atau dikenali sebaga dinamik s&r)

0 comments: